Netto satser på færre spotvarer
Nyt Netto-koncept skal drive ekspansion
Det skriver Dansk Handelsblad.
Det nye koncept vil på flere måder adskille sig fra de eksisterende butikker, og det skal øge væksten og styrke kædens muligheder for at iværksætte en storstilet ekspansion i udlandet og samtidig føre Netto frem mod butik nr. 600 i Danmark.
Michael Løve, 43 år, tog for fem måneder springet som topchef for den store byggemarkedskæde B&Q i England til stillingen som adm. direktør for Netto International, der driver 1.365 discountbutikker i Danmark, Tyskland, Sverige og Polen. Han har siden arbejdet intenst med at klargøre en ny strategi, der skal give kæden øget vækst og sætte turbo på ekspansionen uden for landets grænser.
Når man spørger ham om fremtidens Netto-koncept, giver han et svar, der ikke afslører meget:
– Det vil jeg ikke fortælle alt for meget om nu, men det bliver forhåbentligt mere tydeligt, når vi har en ny butik til sommer.
Michael Løve vil dog godt uddybe sit svar. Samler man de forskellige brikker, får man et lidt klarere billede af, hvad Netto-konceptet skal stå for i fremtiden.
Hjørnestene i den nye strategi er følgende elementer.
Fremtidens Netto
I fremtidens Netto vil der være færre spotvarer og en større vægtning af det faste sortiment. Netto vil gøre det tydeligere for kunderne, at kædens særkende er at gøre gode varer tilgængelige for flere forbrugere, og desuden ønsker kæden en øget satsning på private label. Endelig skal Netto i højere grad være udtryk for, at de har dansk oprindelse.
Michael Løve uddyber i et interview med Dansk Handelsblad baggrunden for det fremtidige Netto-koncept. Centralt for ham står historien om Nettos etablering på det danske marked i 1981 og den plads, Netto fra starten har haft i forbrugernes bevidsthed.
Læs mere hos Dansk Handelsblad (kræver abonnement).